مقالهءتایمز پیرامون دشواریهای بهائیان

دوشنبه ۲۷ مارس ۲۰۰۶

بهائیان در ایران با دشواریهای روزافزونی روبرو هستند

 

روت گلِدهیل، تایمز آنلاین

 

ترجمه شده از:
http://timescolumns.typepad.com/gledhill/

در سایت آلکساندر کیمل، یکی از بازماندگانِ کوره های آدم سوزی (هولوکاست) بررسی کلّی و نسبتاً جامعی از فاکتورهای ضدّ یهودی و شیطان جلوه دادن یهودیان که به قتل شش میلیون یهودی همراه با هزاران نفر از کولی های رُمَنی، همجنس بازان، معلولین و سایر جوامع اقلّیّت منجر شد، وجود دارد. کیمل نتیجه گیری می کند که به دلایل بسیاری هولوکاست امروزه دیگر نمی تواند اتّفاق بیفتد. یک دلیل برای تردید او نسبت به این موضوع این است که چنین امری تکرار مجموعهء معیّنی از شرایط، از جمله سکوت و بی تفاوتی کلّ جهان نسبت به سرنوشت یهود را ایجاب می کند. "به آن دلیل و سایر دلایل واضح و آشکار است که من در اینجا سرنوشت فعلی جامعهء بهائی در ایران را مورد تأکید قرار می دهم.
 

میل ندارم بخشی از "توطئهء سکوت" دیگری باشم. برخی از بهائیان معتقدند که وجوهی از آنچه که آنها در ایران تجربه می،کنند, یعنی سوابق موجودیت و وابستگی دینی آنها که رسماً مورد تأیید واقع شده با آنچه که در آلمان برای یهودیان در آستانهء قتل عامّ آنها در آشویتس و سایر نقاط اتّفاق افتاد دارای وجوه مشترک وحشتناکی است.

آئین بهائی، با بیش از پنج میلیون پیرو یکی از سریع الانتشارترین ادیان در جهان است. در ایران که بهاءالله، شارع دین بهائی، در سدهء نوزدهم در آنجا به دنیا آمد، بین ۰۰۰ر۳۰۰ تا ۰۰۰ر۳۵۰ بهائی زندگی می کنند. این دیانت اساساً طالب صلح و آرامش و دارای آرمانهایِ اتّحاد و اتّفاق جهانی است که اندکی مانند مدینهء فاضله (اوتوپیا) است. ضمناً بزرگترین اقلّیّت دینی در ایران نیز هست. می،توانید خلاصه،ای از تاریخ و عقایدش را در اینترنت بیابید. در ایران، بخصوص از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ تا کنون، جامعهء مزبور تحت فشار و آزار بوده، امّا تاریخ تضییقات قبل از آن نسبتاً طولانی است.

جدیدترین اعلام خطر با گزارشی از اسما جهانگیر, گزارشگر سازمان ملل متّحد در خصوص مصیبتی که بهائیان ایران با آن مواجهند، صورت گرفت. این موضوع به نحو بسیار جالبی در یک وبلاگ بهائی مورد بحث قرار گرفته است. رهبر عالی کشور، آیت الله خامنه ای، به تعدادی از نهادهای دولتی, از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی, دستور داده که کلّیّه اطّلاعات مربوط به اعضاء جامعه بهائی را جمع آوری کنند. خانم جهانگیر، که حدود اختیارات و وظائف او در سازمان ملل متّحد در زمینهء آزادی دین و عقیده است, نتیجه،گیری می کند که این نظارت "مداخله،ای غیرمجاز و غیرقابل قبول در حقوق اعضاء جوامع دینی است." او همچنین ابراز نگرانی کرد که اطّلاعاتی که در اثر این نظارت (تحت نظر قرار دادن) جمع آوری می،شود در جهت فشارها و دشواریهای روزافزون  و تبعیض علیه اعضاء جامعهء بهائی که خلاف موازین بین المللی است، مورد استفاده واقع خواهد شد.

اعضاء جامعهء بهائی در ایران به عنوان اقلّیّت دینی به رسمیت شناخته نمی،شوند و از حقّ اجرای مراسم و مناسک دینی خود محرومند. خانم جهانگیر مدّتی مدید است که نگران "تبعیض سیستماتیک" علیه اعضاء جامعه بهائی در ایران است و قبلاً چندین مرتبه به دولت ایران مراجعه و پادرمیانی کرده است. امّا اکنون او نگران از آن است که وضعیت در ایران برای کلّیّه اقلّیّت،های دینی رو به وخامت گذاشته باشد.

نمونه،ای از رنج هایی را که بهائیان در ایران متحمّل شده،اند  که در سایتِ مربوط به این دیانت گزارش شده  نقل می گردد. برای نمونه در ژوئن ۱۹۸۳ اولیاء حکومت ایران ده تن از دختران و زنان بهائی را دستگیر کردند. اتّهام آنها تدریس در کلاس های کودکان بهائی ـ معادل مدرسه یکشنبه ها در غرب ـ بود. خانم ها در معرض فشارهای جسمی و روانی شدید قرار گرفتند تا به تبرّی از عقیدهء خود وادار شوند، راهی که همیشه با اِعمال زور و فشار, در پیش پای زندانیان بهائی گذاشته می،شود. معهذا، مانند اکثر بهائیانی که در ایران دستگیر شدند، آنها اعتقادات خود را زیر پا نشدند. در نتیجه کلّیّه آنها اعدام شدند. یکی از خانم ها که اعدام شد، دختری ۱۷ ساله به نام مونا محمودنژاد بود. داستان،های بسیاری مربوط به دستگیری های بدون دلیل،  زندانی کردن ها و مصادره اموال و جلوگیری از ورود جوانان به دانشگاه،ها وجود دارد. بعد از اعتراضات بسیاری که توسّط سازمان ملل متّحد و سایر مراجع بین،المللی صورت گرفت، ایران از میزان اعدام ها کاست امّا آنچه که در خصوص جدیدترین تحوّلات مایهء نگرانی است دلالت آنها بر این است که هدف نهائی جمهوری اسلامی در محو و اضمحلال آئین بهائی در ایران تغییر نکرده است.

بارنی لیت از بهائیان انگلستان، می گوید "ما در نگرانیِ خانم جهانگیر در خصوص وضعیت بهائیان در ایران سهیم و شریکیم و بی،نهایت نگرانِ امنیت آنها هستیم." باید فشار زیادی به ایران وارد آورد تا از محو و اضمحلال غایی جامعه ای که خود را وقف آن چیزی نموده که همهء ما طالب آن هستیم،  یعنی صلح، جلوگیری شود.

 

اظهار نظر در مورد مقاله بالا

۱- از شما متشکّرم که این مقاله را برای روشن کردن مسأله ای بسیار مهم به رشتهء تحریر در آوردید. همین چند هفته قبل ملاّیی در ایران در اخبار شبکه چهار اظهار داشت که بقیه جهان در زمینهء مدارای مذهبی باید از سرمشق اسلام پیروی کنند. وقتی وضعیتی اینچنین در کشور خودش رخ می،دهد, او چگونه می،تواند گفتار خویش را توجیه نماید. شاید این بدان علّت است که ایران از به رسمیت شناختن امر بهائی به عنوان دین اجتناب می،کند. (دکتر اشلی ساوت،آل Dr. Ashley Southall)

۲- از مطالعهء این مقاله سخت تحت تأثیر قرار گرفتم, چون خودم عضو جامعهء بهائی هستم. دوستان عزیز بسیاری دارم که بیست سال قبل از ایران فرار کردند, بعضی از آنها منسوبین خود را از دست دادند, دیگران به زندان افتادند و شکنجه شدند. اعتقاد راسخ دارم که اگر تعداد کافی از اهل عالم صدای خود را بلند کنند, همانطور که روت گلِدهیل امروز چنین کرده، دوران طولانی رنجها و آلام بهائیان به انتهی خواهد رسید. تنها چیزی که آنها طالبند آزادی است، و عبادت خداوند به طریقی که خود می،خواهند. (نویسنده: Dan)

 

امیدوار باشیم که مقالاتی مانند آنچه که شما نوشته،اید توجّه همگان را به مصایب بهائیان در ایران و سایر نقاط در عالم اسلامی جلب کند, و امید داشته باشیم که روزی برسد که جهان اسلام دریابد که برای بقای خود نیازی به اذیت و آزار دیگران به دلایل مذهبی نیست, بلکه ما می توانیم از دیگران چیزی بیاموزیم و کسب کنیم. (دکتر آیرن لَنکَستر Dr. Irene Lancaster)

 

 

Comments are closed.