فریبا داودی مهاجر
متاسفانه سن تنفروشی دختران براساس آمارهایی که ارائه میشود، پایین آمده است. همچنین سن دوستی دختران و پسران نیز کاهش پیدا کرده و به سنین دبستان رسیده است. بنابراین دختران در سنین ۱۳ سال موضوعات جنسی را متوجه میشوند و به دنبال آن نیز میروند و قطعا در این سن نیاز به جنس مخالف و زوج دارند. ( این گفته های فرشته روح افزا مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا است).
” قبل از تحلیل صحبت های این خانم که سیاست های فرهنگی زنان و خانواده را تهیه و تنظیم می کند بهتر است با دقت بقیه نظرات ایشان را بخوانیم. ”
تحریکات جنسی و تبرج زنان
وی در ادامه می گوید: رنج سنی دختران فراری در سنین ۱۳ الی ۱۵ سال است که بهتر است آمار موجود اعلام نشود چرا که ممکن است موجب فرار دیگر دختران شود از سوی دیگر مظاهر جنسی در فضای جامعه به شدت بالاست تا آنجا که در تلویزیون درباره معایب و محاسن خودارضایی صحبت میکنند. متاسفانه تحریکات جنسی برای جوانان در جامعه بالاست و در مجلات، روزنامهها، موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و … مظاهر زیادی از تحریکات جنسی وجود دارد.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که این مظاهر جنسی در کشورهای دیگر هم وجود دارد، پس چرا در آنجا ازدواج کودکان مطرح نمیشود؟ گفت: افرادی که به دنبال قانون منع ازدواج کودکان هستند، فقط کاری را انجام میدهند که از طرف جامعه بینالملل به آنها گفته میشود و خودشان چیزی نمیدانند.
ما یک گروهی را مشخص کردیم تا مجلات و کتابها را رصد کنند و در صورت لزوم جلوی انتشار برخی از آنها را بگیرند.
وی با بیان اینکه تبلیغات در زمینه بیحجابی در کشور وجود دارد که از جمله آرایش است . آرایش غلیظ و چه غیر غلیظ را خلاف نظر اسلام می داند که پسندیده نیست، آرایش هایی که با عشوه گری همراه است. حتی اگر زن آرایش هم نداشته باشد، نباید در رفتارش تبرج داشته باشد، چراکه قرآن کریم خطاب به زنان میفرماید به گونهای سخن نگویید که مردان بیمار تحت تاثیر قرار بگیرند یا اینکه در راه رفتن تبرج نداشته باشید.
روحافزا خاطرنشان کرد: در حال حاضر میخواهند چادر را بردارند و میگویند در کشوری مانند ترکیه به دلیل اینکه حجاب اجباری نیست، میزان علاقهمندی زنان به حجاب سالیانه در حال افزایش است. من میگویم شما در ترکیه تضمین میکنید که زنان ترکیه حجاب را با روسری و مانتو رعایت میکنند، اما من در ایران ضمانت نمیکنم در صورتی که چادر و حجاب را برداریم، زنان با با لباسهای نامناسب در خیابان حضور نداشته باشند.
نکته اول در بررسی گفته های این مقام مسوول نشان می دهد در نظرات ایشان از روسپیگری گرفته تا فرار از خانه و تاثیرات مظاهر جنسی کلا امری زنانه است ، تو گویی در همه این موارد مرد یکی از متغیرهای پدیده های اجتماعی نیست.
دختران فرار می کنند، دختران روسپی می شوند، جلوه گری می کنند ، عشوه گری ، تبرج که همه توسط زنان صورت می گیرد، دخترانی که زود مسایل جنسی را متوجه می شوند و جان کلام ایشان ختم می شود به همان روایتی که بیشتر اهالی جهنم از زنان هستند.
نگاه این مقام مسوول زن در جمهوری اسلامی که وظیفه اش سیاستگذاری عمومی درباره زنان و خانواده است. نگاه مردان سیاست در ایران و علمای اسلام و خلاصه افرادی که همچنان معتقدند قانون اساسی و دیگر قوانین وضع شده ظرفیت های زیادی دارد و از چنین نگاه تبعیض آمیزی دفاع جانانه می کنند.
چاره ازدواج زود است
نکته دوم این که همه نظرات ایشان به تشویق کودک همسری بر می گردد تا دختران از خانه فرار نکنند. دختران روسپی نشوند و جلوه گری نکنند و در نهایت چون دختر بچه ها نباز جنسی دارند و زود مسایل جنسی را می فهمند پس زود ازدواج کنند.
گفته های ایشان به این معناست که تا دختران بالغ شدند آن ها را شوهر دهید تا این همه بلا بر سر جامعه نیاید. ایشان به عنوان فردی که در نظام جمهوری اسلامی باید حداقل فهمی از قرآن داشته باشد فرق میان انواع آیات بلوغ که در قرآن امده و تفاوت میان این آیات را هم نمی داند. آیاتی که اگر بخواهیم به آن بپردازیم تحلیلی دیگر را نیاز دارد.
نکته سوم ناظر بر نگاه یک سره جنسی ایشان به همه مسایل است که همچنان اززنان نشات می گیرد.
فرشته روح افزا هیچ تحلیلی برای پایین آمدن سن روسپیگری در ام القرای اسلام که چهل سال مسلط بر همه بوق های تبلیغاتی است ندارد. فرار دختر ان را به دلیل فهم آن ها بر مسایل جنسی می داند و یک سره متغیرهایی چون فقر، خشونت، اعتیاد و دیگر عوامل را با زیرکی حذف می کند.
در یکی از روزهایی که به کانون اصلاح و تربیت رفته بودم دختربچه هایی را دیدم که علت فرارو یا روسپیگری خود را چنین بیان می کردند.
” پدرم من را در دوازده سالگی فروخت. من دو سال اسیر سه مرد بودم تا توانستم فرار کنم و آخر به جرم ولگردی دستگیر شدم”
” شوهر مادرم به من نظر داشت. اعضای بدنم را داغ می کرد و من که نمی خواستم زندگی مادرم بهم بخورد از خانه فرار کردم.”
” پدرم خشن بود و مادرم سکوت می کرد. مرتب کتک می خوردم و تعادل عصبی نداشتم. از خانه فرار کردم و با پسری آشنا شدم که به من سرپناه داد. مجبورم کرد بپای دزدی اشان باشم و آخر دستگیر شدم.”
” نه سالم بود که پدر و مادرم وادارم می کردند در پارک اندیشه ساقی گری کنم. می ترسیدم دستگیرم کنند. می فهمیدم کار خلاف از من می خواهند در حالیکه عاشق درس بودم. یک روز از همان پارک فرار کردم و شب به خانه برنگشتم. چند روز بعد به جرم ولگردی دستگیر شدم ولی خوشحالم که این جا مدرسه می روم.”
به موارد دیگر اشاره نمی کنم ولی هیچکدام از این دختران نگفتند که چون مسایل جنسی را زود فهمیده بودند از خانه فرار کرده اند و یا به این دلیل تن فروشی می کردند.
تبرج زنان و گناه مردان
خانم روح افزا به آرایش های غلیظ و غیر غلیظ زنان اشاره می کند و حتی آن طرف تر رفته و می گویند رفتار زنان نباید مصداق تبرج باشد ولی باز به دلایلی که این زنان و دختران با وجود همه گشت های حجاب و مجازات و سخت گیری ها مایلند سبک زندگی خود را انتخاب کنند نه سبک زندگی که حکومت چهل سال بر فرق آن ها کوبیده اشاره نمی کند. او دلیل همه این کارها را که از منظر قضاوت اخلاقی ایشان می گذرد همچنان آگاهی آن ها از مظاهر جنسی می داند و معتقد است زنان خود را در بقچه بپیچند تا مبادا با رفتار توام با تبرج موجب گناه مرد یا انحراف جامعه نشوند ، در حالیکه ایشان هیچ نقشی بر مردان و رشد و آگاهی جامعه قایل نیست و همه وظایف را بار زنان می کنند.
زنانی که باید احساس شرم، گناه، خجالت را با خود تا دم مرگ بکشند و به عنوان زنان آفریده شده از دنده چپ مردان نیم حقوق یک انسان را داشته باشند.
سخن کوتاه آن که این نگاه که نشان دهنده نگاه نظام مبتنی بر ولایت فقیه است، نگاهی که باید حدود اسلام را در جامعه پیاده کند و البته این حدود از روز اول شکل گیری جمهوری اسلامی تا کنون زنان را نشانه رفته نگاهی شکست خورده و ناشی از دیدی بیمارگونه به زنان است. نگاهی که زنان ایرانی بر نمی تابند و از هر شرایطی برای مقابله با این نگاه استفاده می کنند. نگاهی که در نهایت باید بار خود را بسته و از سرزمین ایران رخت ببنند .