خروج از انزوا ، رسیدن به کمال
نگارش : آنتـــــــی وار
ادیان جهان ، جدای از اشتراکات فراوانی که در اصول دین با هم دارند ، در یک نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت هم هست اشتراک دارند و آن طوفانهای شدید ظلم و عدوان است . بررسی ادیان نشان می دهد که آنها همواره در جوامعی ظهور کرده اند که ابرهای سیاه و تاریک جهل ، خرافات و تعصب بر آنها سایه افکنده است. تاریخ همواره نشان داده که ظلم و ستم ، قتل و غارت و حتی تبعید نتیجه معکوس داده و بقولی حتی زندان به ایوان امین تبدیل شده .
اگربه مصائب و مشکلات حضرت رسول در شعب ابی طالب ، که تنها گوشه ای از مصائب ایشان را نشان می دهد ، توجه کنیم در می یابیم که طوفان بلایا برای رشد و شکوفایی هر آئینی لازم و ضروری می باشد . « … آنان سه سال در شِعْبِ ماندند، سرانجام وضعیت بحدّی برآنان سخت شد که صدای فرزندانشان، که از شدت گرسنگی می گریستند، از بیرون شِعْبِ شنیده می شد…»۱ مشکلات آن زمان شعب و سه سال محاصره سخت اقتصادی نه تنها اسلام و مسلمین را ضعیف نکرد بلکه در رشد و بالندگی این آئین نیز نقشی اساسی ایفا کرد .
از این گونه مثالها
در تمام ادیان بسیار یافت می شود . وضعیت جامعه بهائی امروز ایران نیز به همین منوال است . انواع و اقسام فشارها و مشکلات بهائیان ایران را احاطه کرده و دولت با تمام قوای خود سعی در نابودی این آئین را دارد . اما بهائیان با وجود اینکه در تحمل این مشقات با تمام دیگر ادیان اشتراک دارند لذا در یک نکته با تمام آنها متفاوتند و همین متفاوت بودن آنهاست که باعث شده مردم منصف و عدالت پیشه از همه طبقات در دادخواهی با بهائیان همصدا گردند و از نقض حقوق اولیه انسانی آنها ابراز نگرانی کنند۲ .
این نکته مهم و متفاوت همانا اطاعت از حکومت است . این موضوع که یکی از تعالیم محوری دیانت بهائی است باعث شده که بهائیان صبورانه و مشتاقانه در ممالک خود زندگی کنند . صبورانه از آن جهت که تمام تصمیمات اولیای امور را با صبر و بردباری می پذیرند و به آن احترام می گذارند و مشتقانه از آن رو که با وجود تمام سختی های موجود برای آنان مخصوصا در ایران همواره به خدمت به ایران و ایرانی تشویق می شوند .
همانطور که می دانید به تازگی و در پی اعلام دادستان کل کشور مبنی بر تعطیلی کار هیئت های منتصب بهائی تحت عنوان یاران ایران و خادمین که وظایفی از قبیل رسیدگی به امور ازدواج ، فوت ، تولد و طلاق و … را برعهده داشتند مرکز جهانی بهائی نیز طی پیامی ضمن پاسخگویی به تمامی اتهامات وارده از سوی دادستان به جامعه مظلوم بهائی نظر آن مقام را نیز محترم شمرده و پایان کار آن هیئت ها را اعلام نمودند .
تاریخ ۱۶۶ ساله دیانت بهائی مخصوصا در ایران سراسر مملو از این گونه محدودیتها می باشد . امّا این مخالفت ها در جهانی صورت میگیرد که با جهان صد سال پیش که در آن امر الهی اساساً ناشناخته و مدافعانش اندک بود بسیار متفاوت است. امروز پیروان جمال قِدم در سراسر عالم به دادخواهی برخاسته اند و با سلوک و کردار خویش بر بی اساس بودن اتّهامات وارده بر خواهران و برادران ایرانی خود شهادت میدهند۳.
جهان امروز جهان صد سال پیش نیست ، جهان امروز عصر ارتباطات است . در جهان مدرن کنونی احترام به حقوق بشر ، حقوق اقلیت ها ، آزادی بیان و … از اصولی است که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود . البته هنوز کسانی هستند که نمی توانند و یا نمی خواهند که خود را با زمانه وفق دهند . اینان که هنوز در افکار پوسیده قرون وسطایی خویش دست و پا می زنند ، راهی جز سرکوب مخالفان و طرد اندیشه های نو ندارند .۴
دراین شرایط به نظر می رسد اقدام دولت گامی دیگر در جهت هرچه بیشتر منزوی کردن بهائیان ایران می باشد . برنامه ریزان بهائی ستیز دستگاه حکومتی بخوبی میدانند که ، یکی از اصول مهم دین بهائی همین نظم اداری آنان است که بهائیان معتقدند از آن در راه ساختن جهانی بهتر استفاده می کنند . بنابر شرایط جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی تشکیلات اداری جامعه بهائی مدتی تعطیل شد . اکنون برای دومین بار بعد از انقلاب می باشد که چنین وضعیتی برجامعه بهائی تحمیل می شود .
از نظر بهائیان نظم اداری برای جلوگیری از استبداد دینی ، چیزی که امروزه در ایران بوضوح مشاهده می شود ، لازم و ضروری است . « … نمی توان گفت که نظم بدیع حضرت بهاءاللّه حکومت استبدادی صرف است یا تقلیدی از حکومت مطلق العنان دینی از قبیل امامت یا حکومت پاپ و غیرهاست . و برهان واضحش اینست که حقّ تشریع فرامین و احکام غیر منصوص منحصراً بر عهده نمایندگان منتخب اهل بهاست که بانتخاب بین المللی معین شده اند و این حقّ حیاتی را ولی امراللّه و هیچ مؤسّسه دیگری نمی تواند غصب کرده به حریم مقدّسش تجاوز نماید . الغاء حرفه کشیشی و شعائر آن از قبیل غسل تعمید و عشاء ربّانی و اقرار به معاصی و نیز ایجاد قوانینی که انتخاب اعضاء بیوت عدل را در حدّ محلّی و ملّی و بین المللی توسّط رأی عامّه مردم معین نماید و منسوخ شدن کامل سلطه و اختیار طبقه روحانیون با امتیازات و فسادها ومضرّات بورکراسی که همراه آن است شواهد دیگری بر این دعوی است که نظم اداری بهائی جنبه استبدادی ندارد بلکه در اداره امور بروشهای دموکراسی بیشتر متمایل است۵ ….»
اینگونه تمایزات و رویکردهای نوین دیانت بهائی است که متحجران را بر آن داشته تا به مبارزه با آن و علی الخصوص نظم اداری آن بعنوان قلب تپنده این آئین برخیزند . اما نکته ای که در این بین از دید آنان به دور مانده دیگر تعالیم بهائی است که اکنون بسیار پررنگ تر از گذشته خود را نشان خواهد داد و همین خود باعث شکوفایی بهائیان ایران خواهد شد . دونکته مهم در این بین مشورت و اتحاد است . از آنجایی که محافل و یا هیئت های جایگزین ، همواره جایی برای مشورت بهائیان در مورد مسایلشان بوده و همچنین وحدت جامعه را تضمین می کرده ، امید بهائی ستیزان آن بوده که اکنون با تعطیلی این جمع ها بهائیان را فلج کرده و از همفکری با یکدیگر باز داشته و اتحاد آنان را خدشه دار کنند .
جامعیت دین بهائی از این جا آشکار تر می شود . دینی که تمام نیازها را پیش بینی کرده است . این دین حتی راه کارهای خروج از بحران را برای مواقع ضروری در قلب دستورات خود دارد . شارع دیانت بهائی ، حضرت بهاالله ، امر مشورت را یکی از اصول اساسی آئین خود قرار داده و به مؤمنین می فرمایند : در جمیع امور به مشورت متمسّک شوید چه که اوست سراج هدایت راه نماید و آگاهی عطا کند . حضرت ولی امراللّه امر مشورت را یکی از اصول مُحکمه نظم اداری بهائی محسوب فرمودهاند ۶ .
استفاده از مشورت مختص موسسات امری نیست بلکه خانواده ها و افراد نیز مکلف و موظف به اجرای آن هستند . با تعطیلی هیئت های بهائی ، بهائیان که بیش از این در آموزهای دینیشان به لزوم مشورت پی برده اند این اصل مهم را که پیش از این غالبا درمحافل و جمع های خادمین و یاران جریان داشت به خانه های خود آورده و با تمرکز بر آن هم خود به بلوغ و کارایی خواهند رسید و هم به جامعه اطراف خود کمک خواهند کرد که در راه رسیدن به بلوغ و کارایی تلاش کنند . از این رو است که بیت العدل ، اطمینان کامل خود رااز اینکه این تصمیم ، تعطیلی کار هیئت های یاران و خادمین ، نمی تواند خللی به روند رو به رشد جامعه بهائی وارد آورد اعلام میدارد .
بهائی ستیزان حکومتی که به خیال خود جلوی پیشرفت و ترقی بهائیان را سد کرده اند حال باید بنشینند و اقدامات خیرخواهانه بهائیان را نظاره کنند . اقداماتی که حتی با تعطیلی تشکیلات تعطیل نخواهد شد . زیرا که خدمت به عالم انسانی چیزی نیست که وقفه پذیرد .
ماخذ
۱. حارالانوار، ج ۱۹، ص ۱۸. بیروت ۱۴۰۳ هـ . ق.
۲. پیام بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان جهان ۲۱ مارچ ۲۰۰۹
۳. پیام بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان جهان ۲۱ مارچ ۲۰۰۹
۴. گردهمایی منتقدان دموکراسی ، روزنامه اعتماد ملی ، پنج شنبه۱۵اسفد۱۳۸۷شماره۸۷۳ص۱۷
۵. حضرت ولی امرالله ، ندا باهل عالم ، ص ۶۰و۶۱
۶. حضرت بهاءالله ، کتاب اقدس