حکم زنا در امر بهایی
نویسنده : استاد و معلم بزرگوار ، شهید مجید کمال الدین بخت آور
سوال پانزدهم ــــ شارع بهایی در کتاب مستطاب اقدس نفوس انسانی را از اعمالی که خلاف عفت و عصمت باشد شدیدا منع نموده و میفرماید « قد حُرِِّمُ علیکم القتل و الزنا » یعنی به تحقیق حرام شد بر شما قتل و زنا . ایضا میفرمایند « لا تکونوا فی هیماء الشهوات من الهائمین» یعنی نباشید در بیابانهای شهوت از سرگردانان . و ضمنا در صورتیکه چنین اعمالی صورت گیرد احکام جزایی برای مرتکبین در نظر گرفته ، از جمله میفرمایند « قد حَکَمَ الله لِکل زانٍ و زانیهٍ دیهٍٍ مسلمهٍ الی بیت العدل و هی تسعه مثاقیل من الذهب و ان عاد مره اخری عودوا بضعف الجزاء هذا ما حکم به مالک الاسماء » یعنی حکم کرد خداوند از برای هر زانی و زانیه ، دیه مسلمی به بیت العدل و آن عبارت از نه مثقال طلا است و اگر دفعه دیگر تکرار شود جزا دو برابر میگردد این است آنچه را که حکم کرد به آن مالک اسماء .
از مضامین اعتراض شخص مغرض به نظر میرسد که مشارالیه به چند مسئله توجه نداشته است. اول اینکه این مجازتهای مالی برای ایجاد نظم اجتماعی بوده و به مجازات اخروی مربوط نمیباشد یعنی شخص مجرم با پرداخت جریمه نقدی به هیچوجه از عذاب اخروی معاف نمیگردد.
ثانیا همانطوریکه حضرت عبدالبهاء مبین تعالیم بهایی در مکاتیب توجیه فرمودهاند و در گنجینه حدود و احکام نیز مندرج میباشد این مجازات به جهت ( تشهیر ) است یعنی شهرت دادن شخص مجرم که به چنین جرمی مرتکب شده است . واضح است که نفس تشهیر برای شخص خیلی مشکلتر و ناراحت کننده تر از جریمه نقدی می باشد.
ثالثا نظر معترض را بدین نکته متوجه میدارم که در قرآن کریم نیز شبیه بدین قوانین مسائلی وجود دارد که اکنون نظر ایشان را بدان معطوف میدارم .پیامبر اسلام در سوره المائده آیه ۱۵ قرآن میفرماید« و اقرضتم الله قرضا حسننا لاکفرن عنکم سیئاتکم و لادخلنکم جنات تجری من تحتها الانهار » یعنی وام بدهید خداوند را وامی نیکو که هر آینه درگذرم از شما گناهان شما را و در آورم شما در بهشتی که در آن نهرهایی است که در جریان میباشد.
اکنون تعجب در این است که شخص معترض آیه قرآن را که میگوید وام بدهید تا خداوند شما ببخشاید بالاجبار قبول نموده لکن بر بیان شارع بهایی که جریمه نقدی را فقط به خاطر مجازات دنیوی مقرر فرموده است قبول نمینماید.