دوستان عزیز در مؤسسات حمایت از زنان و حامیان حقوق زنان در ایران ،
با آرزوی سلامتی و شادکامی برای شما ، مطلب ذیل در جهت اطلاع شما به عرض می رسد:
این جانب یک هموطن ایرانی و بهائی هستم که با توجه به باورهای دینی خود در رابطه با تساوی حقوق زن و مرد و اهمیت تحقق آن در راستای دنیایی زیبا تر و وحدت عالم انسانی ، قصد آن را دارم که در فعالیت های سازمان شما مشارکت نمایم.
همانگونه که مستحضر هستید اولین زن ایرانی و شاید اولین زن در تاریخ نهضت های زنان در جهان، طاهره می باشد که در اواسط قرن ۱۹ جان خود را در این راه به جانان تسلیم نمود. او که از اولین زنان مؤمن به دیانت بابی و بهائی بوده است، در شکل گیری نهضت های زنان در ایران نقش به سزایی داشته است.
جامعه دینی ۴۰۰,۰۰۰ نفری بهائی ایران ، بزرگترین اقلیت دینی در ایران، گر چه در طول ۱۶۵ سالی که از عمر آئینش می گذرد، خود صدمات بسیاری را کشیده است و حقوقش بارها و بارها پایمال گردیده است، اما همواره در جهت اعتلای ایران عزیز و به صورت خاص حقوق زنان تلاش نموده است.
تساوی حقوق زن و مرد یکی از اصول اساسی دیانت بهائی می باشد. این اصل در آئین بهائی فقط مسئله قانونی نیست یعنی تنها به صورت قانون از آن یاد نشده است بلکه امری تربیتی و روحانی بشمار میرود. زن و مرد هردو انسانند و اعضاء متشکّل عالم انسان هستند. ادامهء محرومیّت نیمی از سکنهء جهان از حقوق برابر با نیمهء دیگر ، توهینی آشکار به حیثیّت عالم انسانی است.
بهائیان معتقدند زن و مرد امتیازی از نظر انسانی بر هم ندارند برای همین زن و مرد باید در جمیع حقوق اجتماعی برابر باشند، مثلاً در حقوق اجتماعی از لحاظ تعلیم و تربیت، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، همچنین در حقوق مدنی از لحاظ ازدواج و …
بهائیان معتقدند زن و مرد مانند دو بال یک پرنده هستند زمانی که این دو بال به اندازه هم رشد کنند پرواز این پرنده راحت است. تحقق کامل تساوی حقوق زن و مرد که از اجزای تشکیل دهنده وحدت عالم انسانی است در این زمان ممکن و حتی لازم به نظر می رسد.
جامعه بهائی به دستور بنیان گذارش حضرت بهاءالله ، قبل از هر کشور دیگری به زنان حق رأی داده است. ( اولین کشور نیوزیلند ودر سال ۱۸۹۳ می باشد.)، دفاتر جامعه بهائی در سازمان ملل و بسیاری از کشورهای عالم در زمینه احقاق حقوق زنان پیشرو و مؤثر ارزیابی گردیده اند و تاریخ نهضت های زنان واولین مدارس دخترانه در ایران شاهدی بر این مدعاست.
همان گونه که کورش اولین سند حقوق بشر را تنظیم نموده است اما در حال حاضر کشور ما جزو ناقضین آن است، مؤسسین دیانت بهائی از اولین کسانی هستند که ازحقوق زن دفاع نموده اند و اندیشه های آنان، الهام بخش هزاران زن و مرد در عالم شده است، گرچه متأسفانه کشور ما در حال حاضر خود در شرایط مطلوبی به سر نمی برد.
در اجتماع بدشت در ایران در سال ۱۸۴۹، که یکی از محورهای اصلی آن پیشرفت جامعه زنان ایران در عصر قاجار بوده است ، زنان و مردان ایرانی سرشناسی مشارکت نمودند و برای اولین بار فریاد آزادی زنان در ایران برآورده شد. این گردهمایی هم زمان با اولین کنفرانس زنان در آمریکا می باشد که نشان از پیش قدمی ایرانیان در تحقق این اصل دارد.
امروز جامعه بین المللی بهائی که در بیش از ۱۰۰،۰۰۰ شهر و روستا وبیش از ۲۰۰۰ قوم ونژاد در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا ، گسترده است، در سراسر عالم در تحقق تساوی حقوق زن و مرد تلاش می نماید. مشارکت فعال زنان بهائی در سطوح تصمیم گیری محلی، ملی و بین المللی نشانی بر این مدعا است. جامعه ۴۰۰,۰۰۰ نفری بهائیان ایران نیز از این امر مستثنی نمی باشد و علی رغم تمام فشارهای موجود ، با عزمی راسخ و نیتی خالص و بدون هیچ غرض ورزی و یا جهت گیری سیاسی، تلاش خود را برای آزادی حقوق زنان در کشور مقدس ایران می نماید.
متن زیر، پیام اخیر بیت العدل اعظم، جمعی که بر اساس انتخابات آزاد در سطح بین المللی امور جامعه جهانی بهائی را اداره می نماید، نشان از این مشارکت دارد:
نگارش: مرکز جهانی بهائی |
|
۱۶ شهرالنّور 165 ۲۰ جون 2008 احبّای ممتحن کشور مقدّس ایران ملاحظه فرمایند دوستان عزیز و محبوب، در پیام مورّخ ۳ جون ۲۰۰۸، ضمن ابراز قدردانی از شجاعت و استقامتی که در مقابله با بحرانهای اخیر نشان دادهاید، یادآور شدیم که همّ خود را بر این گمارید که سبب خیر و منفعت اطرافیان خود باشید و در بارۀ آنچه که مشغلۀ ذهنی هموطنان ارجمندتان است با آنان به مذاکره و تبادل نظر پردازید. به طور قطع مسائل گوناگونی فکر مردم آن سرزمین را که برای پیشرفت و ترقّی ایران میکوشند به خود مشغول داشته است و بدون شک یکی از اساسیترین آنها نیاز مبرم به رفع موانع پیشرفت زنان در جامعه میباشد. تساوی حقوق زن و مرد برای شما امری ساخته و پرداختۀ دنیای غرب نیست بلکه حقیقتی روحانی و همگانی و جنبهای از ماهیّت نوع انسان است که صد و پنجاه سال پیش حضرت بهاءالله آن را در وطن خویش، ایران، تعلیم فرمودند. احترام به حقوق زنان و پذیرفتن برابری آن با حقوق مردان از مستلزمات عدالت اجتماعی و موجب تقویت و استحکام زندگی خانوادگی است و با متعالیترین مراتب تنزیه و تقدیس هماهنگ میباشد. رفع موانع ترقّی اجتماعی زنان شرطی اساسی برای احیا و اعتلای هر ملّت، و رکنی از ارکان صلح عمومی و عاملی بنیادی برای پیشرفت تمدّن بشری است. حضرت عبدالبهاء میفرمایند: عالم انسانی را دو بال است یک بال رجال و یک بال نساء تا دو بال متساوی نگردد مرغ پرواز ننماید اگر یک بال ضعیف باشد پرواز ممکن نیست تا عالم نساء متساوی با عالم رجال در تحصیل فضائل و کمالات نشود فلاح و نجاح چنانکه باید و شاید ممتنع و محال.(منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد ۱، صفحۀ ۲۹۱) شما عزیزان برای کمک به پیشبرد این اصل مهم موقعیّتی خاصّ و مناسب دارید. طاهره، آن شیرزن بیمثیل تاریخ ایران، در سال ۱۲۲۷ شمسی، زمانی که فعّالیّتهای مربوط به بهبود اوضاع اجتماعی زنان در بعضی از نقاط عالم تازه در حال نضج گرفتن بود، شجاعانه به دفاع از آزادی زنان قیام نمود. از همان زمان، شما نسلهای پیاپیِ فرزندانِ خود را اعمّ از پسر و دختر با این فکر تربیت کردهاید که چگونه این اصل اساسی بهائی را قدر بدانند و در همۀ جوانب زندگی خود نمایان سازند. در سال ۱۲۹۰ شمسی، یعنی نزدیک به یکصد سال پیش، به تأسیس مدرسۀ دخترانۀ تربیت در طهران موفّق شدید و با تشویق روشنفکری و فراهم آوردن آموزش و پرورش برای دختران از هر طبقۀ اجتماعی، اثری مثبت و همیشگی بر جامعه باقی گذاشتید. زنان بهائی در نیم قرن گذشته پا به پای مردان در ادارۀ امور جامعۀ بهائی در سطوح محلّی، منطقهای و ملّی با موفّقیّت کامل شرکت کردهاند. دیر زمانی است که به ریشهکن کردن بیسوادی در بین زنان زیر چهل سالِ جامعۀ خود موفّق شدهاید. ولی شما کاملاً آگاهید که نمیتوانید به دستآوردهای گذشتۀ خود در این زمینه قانع باشید بلکه باید برای غلبه یافتن بر آن سنن فرهنگی که پیشرفت زنان را محدود میسازد همچنان به مساعی خود ادامه دهید. دستیابی کامل به هدف تساوی واقعی بین زن و مرد کار آسانی نیست و تقلیب و تغییر و تحوّلات همهجانبۀ لازم، هم برای مردان و هم برای زنان، امری بس دشوار است. بنابراین صمیمانه توصیه مینماییم که برای درک بیشتر و عمیقتر این اصل مهم به کوششهای خود ادامه دهید و سعی نمایید که آن را در زندگی خانوادگی و در حیات جامعۀ خود بیش از پیش منعکس سازید. به علاوه، با استفاده از تجربیّات خود، با دوستان و همسایگان و همکاران خویش در بارۀ چالشها و راه حلّهای مؤثّر در این مورد به گفت و گو پردازید و در پروژههایی که چه از طرف دولت و چه از طرف سازمانهای مدنی برای رسیدن به این هدف متعالی انجام میگیرد شرکت جویید. بسیاری از هموطنان شریفتان خواهان تحقّق این اصل عمومی انسانی یعنی تساوی حقوق زن و مرد هستند و بدون شک از همراهی شما در فرایند یادگیریِ گام به گام برای رفع کلّیّۀ موانع موجود و تواندهی به زنان ایران برای مشارکت متساوی آنان در جمیع شئون و مجهودات بشری استقبال خواهند نمود. دعای قلبی این جمع در این میدان مهمّ خدمت رفیق راه شماست. |
با تشکر، امیدوارم که بتوانم مشارکتی فعال با سازمان شما داشته باشم، همچنین خوشحال خواهم شد اگر نامه من و پیام مذکور را در سایت خود در جهت نشان دادن نگرش جامعه ۴۰۰,۰۰۰ نفری بهائیان ایران ، منتشر نمایید.
باآرزوی ایرانی بدون تبعیض علیه جامعه زنان