رنج نامه و تظلم یک جوان ایرانی

به نام پروردگار یکتا""
 

با سلام و احترام، اینجانب ثمین احسانی فرزند حمید به شماره شناسنامه ۲۵۹۶ صادره از گرگان، یک ایرانی بهایی هستم. تکرار می کنم یک ایرانی بهایی هستم نه یک بهایی ایرانی. یک ایرانی هستم با تمام حقوق شهروندی یک ایرانی، با تمام حقوقی که قانون اساسی برای هر فرد ایرانی در نظر گرفته است از جمله حق تحصیل. اما تاکنون اجازه ورود به دانشگاه که حق مسلم هر فرد ایرانی است را نداشته ام.

 

سالهاست در ایران فرم ثبت نام در کنکور سراسری دارای ستون مذهب می باشد. اولین بار جهت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۸۲ فرم ثبت نام را تهیه نمودم، از آنجایی که نام دیانت بهایی در لیست مذاهب درج شده در فرم نبود و محلی هم برای ذکر آن تخصیص داده نشده بود، قسمت ستون مذهب را خالی گذاشتم ولی بعد از دریافت کارت ورود به جلسه آزمون متوجه درج اسلام در قسمت مذهب کارت شدم. از آنجا که ما بهاییان معتقد به تقیه نیستیم و این عمل را نوعی تبری از دین خود می دانیم، بنده به علت درج اسلام در کارت آزمون در کنکور سراسری آن سال شرکت نکردم. البته پس از گرفتن کارت به باجه رفع نقص مراجعه کردم ولی جواب درستی نگرفتم. بعد از آن هم نامه های بسیاری به مراجع مختلف نوشتم که تا کنون از هیچیک جوابی دریافت نکردم. سال های بعد از آن هم به همین منوال گذشت تا اینکه امسال برای آزمون سراری ۸۶ طی پیگیری های مکرر بهاییان و تظلم خواهی های آنان، نهایتاً مسئولین محترم در جوامع بین المللی اعلام کرده بودند که منظور از ستون مذهب در فرم ثبت نام و نیز در کارت ورود به آزمون تنها معارفی است که داوطلبان مایل به پاسخگویی به آن هستند. با توجه به این توضیح بنده توانستم با وجود درج اسلام در کارت آزمون، در کنکور سراسری سال ۸۶ شرکت کنم . اما وقتی نوبت به اعلام نتایج رسید با مراجعه به سایت سازمان سنجش و وارد کردن اطلاعات خواسته شده با اعلام نقص در پرونده ام رو به رو شدم. البته این فقط مختص من نبود بلکه برای حدود ۸۰۰ نفر از داوطلبین بهایی همین پیغام آمده بود هر چند این امر خیلی عجیب به نظر می رسد چون نقص در پرونده در این زمان غیر ممکن است زیرا اگر در پرونده نقص وجود داشت باید تا قبل از جلسه آزمون سراسری مشخص می شد تا داوطلب بتواند آن نقص را برطرف کند به طور مثال اگر یکی از مدارک کم است باید داوطلب قبل از جلسه آزمون مطلع شود تا پرونده را تکمیل نماید در غیر این صورت نمی تواند کارت آزمون را دریافت و در آزمون شرکت نماید. ولی در مورد من و ۸۰۰ نفر دیگر این طور نبود. بنده در هنگام دریافت کارت و نیز شرکت در آزمون هیچ مشکلی نداشتم و پیغامی مبنی بر ناقص بودن پرونده ام از سازمان محترم سنجش دریافت نکردم حال چگونه است که هنگام گرفتن نتایج کنکور ناگهان در پرونده ام نقص ایجاد شده است؟! حتی اگر اینچنین باشد باید نقص را برای من مشخص کنند و مسئولین محترم بفرمایند نقص چیست تا آن را برطرف کنم. اما این کار را نکردند. بعد از این جریانات با سازمان سنجش مکاتبه نمودم و خواهان بررسی این موضوع تا قبل از اتمام فرصت انتخاب رشته شدم اما پاسخی دریافت نکردم. حتی عده ای از داوطلبین بهایی که برای جلوگیری از اتلاف وقت به محل سازمان سنجش مراجعه کرده بودند به کارشان رسیدگی نشد و حتی نامه هایشان را شماره نکردند. (نقص اصل ۲۵ قانون اساسی(

وقتی از دیدگاه قانون اساسی ایران این جریانات را مورد بررسی قرار می دهیم، توجه به اصل ۳ بند های ۳، ۸ ، ۹، ۱۴ و ۱۵ و نیز اصول ۱۴ – ۱۹ – ۲۰ – ۲۳ – ۲۵ و۳۰ قانون اساسی، این تصویر را به دست می دهد که این سند ملی، تساوی عموم در برابر قانون، تامین همه جانبه حقوق افراد، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه توسعه و تحکیم برادری، اجرای عدل و قسط و رعایت حقوق انسانی و بر خورداری از حق آموزش و پرورش و تحصیلات عالی و بسیاری دیگر را بدون تمایز از حیث مسائل قومی، زبانی و مذهبی به رسمیت شناخته است تا بدین ترتیب عموم مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور خود سهیم بوده، در پیشبرد هر چه سریع تر آن به سوی اهداف عالی تر کوشا و ساعی باشند.

از آن گذشته وقتی آیات شریفه قرآن کریم را مورد بررسی قرار میدهیم، می توانیم دریابیم که خداوند دیانت مقدس اسلام را دین صلح و دوستی و برابری و برادری قرار داده و تنها فضل و تقوی را قابل اکرام دانسته است. آیه شریفه ۱۳ سوره حجرات گواه بر این موضوع است.(( یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ)) .همچنین دین اسلام معتقد است که مردم در قبول دین آزادند و نمی توان آن را به دیگری تحمیل نمود. آیات شریفه ((لکم دینکم ولی الدین)) و ((لا اکراه فی الدین)) مبین این امر هستند. آیات دیگری نیز همانند ((و رحمتی وسعت کل شیی)) و ((ما ارسلناک الا رحمه للعالمین)) گواه بر رحمت خداوند نسبت به تمامی انسانها ست. در جای جای قرآن کریم می توان مشاهده کرد که خداوند منان همواره مردم را به اجرای عدالت و قسط دعوت فرموده اند وبدین ترتیب از تکرارآن دربسیاری از آیات قرآن و تاکید بسیار بر اقامه آن می توان به اهمیت وارزش این مهم در درگاه الهی پی برد. آیات شریفه :سوره الحدید آیه ۲۵ ((لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)) ، سوره النساء آیه ۱۳۵ ((یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ)) و سوره مائده آیه ۸ ((یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ)) و �یز آیات : ۸ سوره الممتحنه ،۸۵ سوره هود ، ۹ الرحمن ،۵۸ النساء و ۱۰۴ النساء مستند این مطلب هستند.

کجاست این عدالت و برابری که اسلام از آن سخن می راند؟ شاید هم معنای عدالت تغییر کرده است و ما خبر نداریم. شاید در جامعه کنونی ما عدالت به معنی محروم کردن یکسری جوان ایرانی از ادامه تحصیل است. جوانانی که قطعاً با تحصیلات عالیه خود می توانند گام های موثری در جهت رشد و ترقی کشور عزیزمان ایران بردارند.

در پایان خواهشمند بررسی و رسیدگی هرچه سریع تر، خالصانه و منصفانه به این امر هستم.

 

با تشکر فراوان

ثمین احسانی

 

Comments are closed.